BOA’s gaan boetes uitdelen aan taxironselaars Schiphol

taxistandplaatsschiphol-480x360

Taxichauffeurs die in en rond de Schiphol-terminal passagiers ‘ronselen’, lopen voortaan kans op een boete. De luchthaven gaat daartoe BOA’s van de gemeente Haarlemmermeer inzetten. Die gaan eerst de komende twee weken waarschuwingsbrieven uitdelen. Daarna volgt een boete van 350 euro voor de eerste keer. Bij herhaling kunnen de boetes oplopen tot 1500 euro.

Het voornemen tot boetes is door de gemeente Haarlemmermeer gemeld aan RTV NH. Op Schiphol zijn momenteel drie taxidiensten die wel hun diensten mogen aanbieden, die chauffeurs staan op de officiële standplaats voor Schiphol Plaza.

Taxi

De vrije chauffeurs zijn de luchthaven en concessiehouders al een tijdje een doorn in het oog. De ronselaars spreken reizigers op de luchthaven aan of ze een taxi willen. Reizigers worden vervolgens meegenomen naar een parkeerplek waar de auto staat. Volgens de gemeente en luchthaven zou dit tot overlast leiden.

Het is sinds 1 januari verboden volgens de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) om actief klanten te werven op het plein. Dat mag alleen nog vanaf de officiële standplaatsen. De controle wordt gedaan door BOA’s van de gemeente Haarlemmermeer die betaald worden door Schiphol.

Op basis van landelijke beleidsregels mag Schiphol niet zelf BOA’s inhuren, gemeenten mogen dat wel. De BOA’s worden als onbezoldigd ambtenaar bij de gemeente aangesteld. Het gaat hierbij om (maximaal) 25 BOA’s. Dit voorkomt dat handhaving van taxiproblematiek ten koste gaat van de gemeentelijke BOA-capaciteit en de capaciteit van de Koninklijke Marechaussee. Met Schiphol is afgesproken dat zij alle kosten voor de inhuur van de BOA’s betalen.

Openbare weg

De rechter bepaalde onlangs de chauffeurs een taxivergunning hebben voor de openbare weg in heel Nederland. Hierdoor zouden alle legale taxichauffeurs op het voorplein van Schiphol klanten mogen oppikken bij de luchthaven; dat is immers openbare weg. Dit was tegen het zere been van chauffeurs die maandelijks flink betalen om op de taxistandplaats passagiers op te mogen pikken. Hierdoor nam de concurrentie flink toe.

Volgens Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer werd het na de uitspraak ‘een zooitje’ op het plein. Er werden speciale taxihosts ingezet die passagiers naar taxi’s van vergunninghouders loodsten en daarna heeft Haarlemmermeer dus de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aangepast. Chauffeurs zonder vergunning zijn, opnieuw, niet welkom op het plein. De BOA’s moeten er nu voor zorgen dat zij ook geen klanten werven.

Bron: TaxiPro